MBS Boekelo

Locatie Windmolenweg 24-26
Jaar 1883
Bijzonderheden Gemeentelijk monument

In 1884 werd op initiatief van de textielfabrikanten in Twente een nieuwe spoorlijn aangelegd tussen Hengelo en Winterswijk. Een jaar later kwam ook een zijtak tussen Boekelo en Enschede-Noord gereed. Over het tracé reden voornamelijk goederentreinen die kolen aanvoerden voor de vele textielfabrieken. In het begin reden er ook reizigerstreinen, maar door de toenemende concurrentie van de bus werd dit vervoer in 1937 gestaakt. De lijn werd nog voor goederenvervoer gebruikt tot 1973, waarna deze in handen kwam van de stichting Museum Buurtspoorweg (MBS). De MBS werd in 1967 opgericht en richt zich op de instandhouding van het historische treinvervoer.

Het station in Boekelo werd in 1883 gebouwd tegenover de Boekelosche Stoombleekerij van de familie Van Heek. Het oorspronkelijke gebouw van één bouwlaag werd in 1916 met een verdieping verhoogd. Het gebouw is opgetrokken in baksteen onder een zadeldak met daarop drie schoorstenen. De voor- en achtergevel zijn verdeeld in vijf traveeën gescheiden door bakstenen lisenen. De getoogde ruitvensters zijn voorzien van luiken en in de gesloten zijgevels zijn kleine roosvenster geplaatst. Het gebouw werd aan zowel aan beide zijkanten als aan de achterzijde vergroot met een eenlaags uitbouw onder plat dak. Later zijn de gevels gewit waarmee het gebouw zijn huidige sobere uitstraling heeft gekregen.

Het voormalige station is nu in gebruik als woonhuis. Ten noordoosten van het station ligt een grote loods die door de MBS als werkplaats in gebruik is. In deze loods van honderd meter lengte liggen vier sporen, met daarop authentiek treinmaterieel. Hier kunnen de museumgasten bekijken hoe de restauratiewerkzaamheden aan de originele wagons en locomotieven worden uitgevoerd. Tussen het depot en het stationsgebouw ligt een oude wagendraaischijf, waarop vroeger de goederenwagons werden gedraaid. Een paar keer per jaar worden hier nog historische stoomlocomotieven gedraaid.